Item 5 1

Rijdraadmetingen voor de RET

06-11-2024

Aanvraag voor metingen via ASSET Rail
Eind februari dit jaar kreeg Stichting RoMeO via een connectie tussen HTM en onze stichting het verzoek om een tram met bakwagen te verhuren aan de firma ASSET Rail. Dit bleek een kans om een langgekoesterde wens van de RET te vervullen: volledige rijdraadmetingen over het gehele tramnet van 220 km. Na intern overleg stelde Stichting RoMeO een voorstel op en vroeg ASSET Rail dit te bekijken en via de gebruikelijke kanalen een offerte of opdracht te plaatsen. Hierna bleef het echter stil...

Een nieuwe samenwerking met Gridware
Half mei ontvingen we een bericht van Gridware, die vroeg om de prijsopgave die we eerder aan ASSET Rail hadden gegeven. Dit leidde tot verder onderzoek door onze exploitatie afdeling, want het leek vreemd dat een nieuwe partij betrokken was terwijl ASSET Rail niets meer van zich liet horen. We ontdekten dat Gridware door de RET was ingeschakeld om het rijdraadproject opnieuw op te zetten, aangezien de vorig projectmanager de RET had verlaten. De nieuwe aanpak hield in dat Stichting RoMeO en ASSET Rail samenwerkten met de RET voor het uitvoeren van de rijdraadmetingen.

Historisch materieel ingezet voor metingen
Voor RoMeO was dit een kans om onze bijdrage aan het tramnet te tonen, en we boden aan om de metingen te rijden met historisch materieel: de motorzoutwagen 2603 en bakwagen 2413. ASSET Rail verzorgde de meetapparatuur en de daadwerkelijke metingen. Zo ontstond een unieke samenwerking tussen drie partijen: RET, ASSET Rail en Stichting RoMeO.

Start van de meetritten
Het project begon op vrijdag 27 september met de plaatsing van een container op de open bakwagen, die als meetruimte diende en was uitgerust met een pantograaf op het dak. Hoewel we een testrit wilden maken en alvast enkele sporen wilden meten die de volgende dag zouden sluiten, gooide hevige regen roet in het eten. Metingen aan de rijdraad zijn bij nat weer helaas niet uitvoerbaar.

Uitvoering van de metingen
Op maandag 30 september startte de geplande meetweek, maar ook toen speelde het weer ons parten. Na een halve dag testen op maandag werd de dinsdag volledig afgelast vanwege de regen. Woensdag konden we gelukkig aan de slag, en gedurende drie dagen werden uitgebreide metingen uitgevoerd. De volgende week, gereserveerd voor eventuele uitloop, gebruikten we nog eens twee dagen voor de metingen. Het waren intensieve dagen, met veel bijzondere trambewegingen om ieder stukje rijdraad goed in kaart te brengen. Dankzij collega’s die het verkeer geregeld stil legden, konden alle metingen veilig worden uitgevoerd. Op een grote lijnenkaart in de tram werden de vorderingen bijgehouden, zodat we de volgende dag direct wisten waar we gebleven waren.

Teamwerk en precisie
Elke dag was er een team van minimaal vier personen, waarvan drie bestuurders om regelmatig af te wisselen. Met een maximumsnelheid van 15 km/u en stapvoets rijden bij afwijkingen in de rijdraadhoogte was het een uitdagende klus.

Waardering vanuit het bestuur
Het bestuur sprak lovende woorden uit: "Alle eer gaat uit naar de teamleden die de ritten mogelijk hebben gemaakt. Hun kennis van het net, de mogelijkheden om te driehoeken of te keren en vooral hun flexibiliteit tijdens de ritten waren van groot belang voor het succes."

©Rotterdams Openbaar Vervoer Museum ©All rights reserved

Website developed by SIER Activiteiten