Er bestaat al geruime tijd het idee om voor een van de Vierasser-bijwagens een set originele ‘zwanenhalsdraaistellen’ na te bouwen. Want al zien onze bijwagens er behoorlijk natuurgetrouw uit, het blijven verbouwde motorwagens. Die dus rondrijden op motorwagen-draaistellen zonder motoren.
De originele draaistellen zagen er heel anders uit, met een aan de zijkant zichtbare gebogen constructie, in de vorm van een zwanenhals. Deze constructie was honderd jaar geleden zeer in trek om materieel een comfortabele loop te geven. Hij werd toen ook veel toegepast bij spoorwegrijtuigen.
Aan een belangrijke voorwaarde is inmiddels voldaan: de constructietekeningen zijn er. In het spoorwegmuseum zijn de oude tekeningen van Allan teruggevonden. Deze bleken zich in de Werkspoor-archieven te bevinden. Op basis hiervan is een digitale constructie op de computer getekend. Alle losse onderdelen zijn in dit bestand ondergebracht. Een afbeelding van het complete draaistel gaat hierbij. Stichting RoMeO heeft de samenwerking gezocht met de werkplaats van de Stoomtram Hoorn-Medemblik (SHM) om de bouw van de draaistellen te coördineren. Zij hebben ervaring met dit soort projecten en hebben ook de kennis en gereedschappen om projecten als deze tot een goed einde te brengen. Zij kunnen bijvoorbeeld ook klinknagelverbindingen maken, een methode die bijna in onbruik is geraakt, maar noodzakelijk als je authentieke draaistellen wilt maken. De SHM heeft op basis van de beschikbare computertekeningen een begroting opgesteld die uitkomt op ruim twee ton. Het is veel geld maar een bedrag dat naar ons gevoel haalbaar moet zijn. We roepen dan ook de hobbyisten op om de komende tijd een bedrag hiervoor aan de stichting te doneren. Het kan overgemaakt worden op de rekening van Stichting RoMeO, NL93 INGB 0007 8591 29, onder vermelding van Zwanenhalsdraaistellen.
Bij voorbaat dank voor je bijdrage!
©Rotterdams Openbaar Vervoer Museum ©All rights reserved
Website developed by SIER Activiteiten