
Op zaterdag 6 juni staat de museumremise aan de Kootsekade in het teken van een bijzonder jubileum: 60 jaar standaardbus in Rotterdam. Daarnaast laten we zien hoe onze digitale museumcollectie werkt en wat je er allemaal in kan vinden!
Dit jaar is het precies zestig jaar geleden dat de eerste generatie standaardbussen in Rotterdam ging rijden. Tijdens deze museumdag rijden er daarom verschillende bussen van dit type op de museumbuslijnen, waaronder onze eigen RET 938. Ook komen er gastbussen uit andere steden, zoals Utrecht en Den Haag. Samen geven ze een beeld van hoe deze bussen in heel Nederland zijn gebruikt. De bussen rijden de hele dag op onze museumlijnen.
Op het museumplein laten vrijwilligers zien hoe onze digitale collectie werkt. Je kunt zelf zoeken in het archief en ontdekken welke foto’s, voertuigen en verhalen er bewaard zijn gebleven. Zo krijg je een kijkje achter de schermen van het museum.
In de museumremise zelf is er natuurlijk nog veel meer te zien. Je loopt langs historische trams, bussen en metro’s, bezoekt een van de tentoonstellingen of gaat in gesprek met onze vrijwilligers. Zij vertellen je graag meer over de techniek en de verhalen achter de voertuigen.
Museumtramlijn 22 rijdt zoals gebruikelijk tussen Rotterdam Centraal en de remise. Onder voorbehoud worden de wagens 15, 565 en 368 ingezet. Onze busgroep verzorgt de museumbuslijn 501/502 met standaardbussen tussen verschillende plekken in de stad en het museum. Bekijk deze pagina voor de actuele dienstregeling.
Naast de museumlijnen reis je eenvoudig met RET-lijnen 4 en 6 naar halte Kootsekade. Station Rotterdam Noord ligt op ongeveer tweehonderd meter afstand. Parkeren in de wijk is betaald.
Meer informatie over het museum
Het museum is geopend van 10.00 tot 16.00 uur.
4 tot en met 11 jaar: € 5,00
Vanaf 12 jaar: € 10,00
Rotterdampas: gratis (aan de balie)
©Rotterdams Openbaar Vervoer Museum ©All rights reserved
Website ontwerp en realisatie: SIER Creatie