Met de stoomtram naar Schiedam
Rotterdammers konden sinds 1881 met de stoomtram van de RTM naar Schiedam. En omgekeerd natuurlijk. Welke plaatsbewijzen waren daarvoor in gebruik? En hoe duur waren de kaartjes?
Rotterdammers konden sinds 1881 met de stoomtram van de RTM naar Schiedam. En omgekeerd natuurlijk. Welke plaatsbewijzen waren daarvoor in gebruik? En hoe duur waren de kaartjes?
Vanaf 1902 konden de Schiedammers zich in hun stad ook verplaatsen met de paardentram. Maar daarvoor moest je natuurlijk wel betalen. Wat kostte een kaartje en hoe zagen die er uit? Kijk verder naar de plaatsbewijzen, zoals die kaartjes officieel heten.
Niet alleen trams hebben vrij baan in het stadsverkeer, maar Rotterdam heeft dat ook voor bussen gerealiseerd. Soms door medebegruik van de vrije trambaan, maar zeker ook in de vorm van specifieke, eigen busbanen. Lees hier meer over de geschiedenis van de busbanen.
De tussen de plassen gelegen uitspanning van G.A.Freericks in Hillegersberg was voor Rotterdammers een geliefde bestemming voor een dagje uit. Je kon er komen met de paardentram van de Schielandsche Tramweg Maatschappij. Ook de tramkaartjes zagen er feestelijk uit! Kijk hier maar eens naar de biljetten in verschillende kleuren.
Sommige tramdiensten bij de RET waren bijzonder en ingewikkeld. Een bepaalde dienstwagen ging van de ene lijn over op de andere. Zo'n wagen werd informeel aangeduid als een Nieuwenhuistram, genoemd naar één van de directeuren van de RET.
Tussen 1901 en 1919 had Schiedam een eigen tramweg-maatschappij. Daarna reden er nog steeds trams, maar die waren van de RETM. Het duurde echter nog jaren voordat de RET, de opvolger van de RETM, met de tram weer bij een Schiedams station in de buurt kwam.
De IJsel Stoomtramweg-Maatschappij (IJSM) werd op 5 juli 1882 in Den Haag opgericht met het doel een uitgebreid stoomtramnetwerk aan te leggen in wat vandaag de dag, de Randstad wordt genoemd. Tot 1890 heeft de maatschappij de lijn Rotterdam - Overschie in exploitatie gehad.
In Rotterdam hebben geen trolleybussen gereden. Alhoewel ... in de Tweede Wereldoorlog is er onder druk van de omstandigheden een trolleybusbedrijf opgezet. Maar veel gereden is er niet. Na de oorlog werd alles weer snel verwijderd en terugverbouwd.
Bij een tram denk je aan het vervoer van passagiers, van mensen. Maar er bestonden ook vrachttrams. In Rotterdam was er een tram die kolen vervoerde. Niet van de RET... alhoewel...
Een stadstram rijdt tussen het overige verkeer. Maar dat was en is lang niet altijd geval. Vrij baan voor de tram (en bus) met een vrije baan!
Het was een bijzondere verschijning die op 21 juni 1927 aan de Rotterdammers ten tonele werd gevoerd; de Zilvertram. Wie op de naam is gekomen, blijft onduidelijk.
In 1941 is het plan ontwikkeld om RTM goederenwagens over het RET-tramnet te transporteren met behulp van rolwagens . Het is bij een plan gebleven.
©Rotterdams Openbaar Vervoer Museum ©All rights reserved
Website ontwerp en realisatie: SIER Creatie