Proefrit Delmez 220
21-09-2023
Na ruim 10 jaar is de Delmez 220 weer op straat geweest. Door omstandigheden is deze wagen wat in de vergetelheid gekomen om deze rijvaardig te maken.
Na ruim 10 jaar is de Delmez 220 weer op straat geweest. Door omstandigheden is deze wagen wat in de vergetelheid gekomen om deze rijvaardig te maken.
Op 12 augustus jl. vond een proefrit plaats met de RTM 87 'Vuurvlinder', ook wel Pont-DAF genoemd. De wagen, die bijna 25 jaar in restauratie is geweest, is recent omgekeurd van vrachtwagen naar bus en reeds voorzien van APK.
Door werkzaamheden aan de tramrails op de Nieuwe Binnenweg gaat Citytour Lijn 10 vanaf donderdag 31 augustus tussen Rotterdam Centraal en Delfshaven via een andere route rijden.
Begin vorige maand stond hij in het museum tijdens de museumdag en nu ligt hij compleet uit elkaar op Sluisjesdijk om gerestaureerd te worden. Vrij kort na de museumdag was er begonnen met het demonteren van alle onderdelen om hem gereed te maken voor het transport naar Straalbedrijf Van Ginkel Groep in Valburg dat gepland stond op 26 juni.
Nadat er al eerder met museumbus 903 opnames waren gemaakt, zijn er laat in de avond van 15 juni filmopnames met een tram gemaakt voor de film "Drie dagen vis".
Maar liefst zeven verschillende tramtypen die sinds 1923 op de elektrische tramlijn naar Hillegersberg hadden gereden kwamen in actie. Ieder half uur vertrok uit de remise een andere tram.
De museumdag van 5 augustus staat in het teken van het eeuwfeest van onze remise en de geschiedenis van de tram naar Hillegersberg.
Onlangs ontving de Stichting van een van onze donateurs een berichtje dat bij het opruimen van de zolder van het kerkgebouw Pro Rege aan de Oudedijk een aantal tramborden was aangetroffen.
Voortgang van de werkzaamheden. De raamlijsten zijn aan de binnenzijde voor het grootste deel in de verf gezet. Alleen de raamlijsten van de deuren, de ramen naast de omwikkelde deuren en de ramen van de cabine zijn nog niet geverfd. De crèmekleurige verf voor de binnenzijde van de tram is inmiddels besteld.
In 1923 werd in etappes de paardentramlijn naar Hillegersberg vervangen door de elektrische lijn 14 van de RETM. Tevens werd in 1923 onze museumremise in gebruik genomen als RETM-remise Hillegersberg. Twee jubilea die het waard zijn om gevierd te worden.
©Rotterdams Openbaar Vervoer Museum ©All rights reserved
Website developed by SIER Activiteiten